Kliniki medycyny estetycznej mogą w teorii korzystać ze sporego spektrum działań w ramach marketingu internetowego. Jednak niektóre z możliwości, np. gdy klinika oferuje zabiegi z użyciem botoksu, mogą zostać dość mocno ograniczone, a nawet niemożliwe do prowadzenia, jak w przypadku Google Ads. Google zabrania stosowania reklamy środków medycznych, a za takowy uznaje botoks, czyli toksynę botulinową. Mimo że klinika tego środka nie sprzedaje, to gdy posiada w ofercie i ma opisane na stronie www zabiegi z jego użyciem, korzystanie z Google Ads może okazać się niemożliwe.
Facebook również dość mocno weryfikuje reklamy z branży beauty, szczególnie te związane z “naprawianiem urody”, typu kliniki medycyny estetycznej czy biznes związany z odchudzaniem. W przypadku Facebooka reklama raczej będzie możliwa, ale będziemy się musieli sporo nagimnastykować przy tworzeniu kreacji reklamowej i wziąć pod uwagę fakt, że będziemy musieli przygotować kilka kreacji, zanim jedna z nich zostanie zaakceptowana.
Co wówczas możemy robić? Najbezpieczniejszą i jedną z najskuteczniejszych form reklamy on line dla kliniki medycyny estetycznej jest pozycjonowanie stron organiczne.
Właściwy dobór słów kluczowych dla kliniki medycyny estetycznej
Jak w przypadku każdego biznesu, właściwy dobór fraz kluczowych będzie dobrym punktem wyjścia podczas tworzenia strategii pozycjonowania. Klinika medycyny estetycznej to zwykle biznes lokalny, powinniśmy zatem określić, z jakiego obszaru są nasi klienci. Czy będzie to tylko obszar naszego miasta, czy mamy również klientów z miast ościennych? W przypadku klinik medycyny estetycznej, gdzie zabiegi są dość drogie, uznani lekarze potrafią przyciągać jak magnes potencjalnych pacjentów. Skutkiem tego często zdarza się, że kliniki krakowskie i katowickie walczą o klientów z tego samego obszaru, podobnie jest w Trójmieście. Oczywiście nasze główne frazy kluczowe będą zawierać raczej nazwę naszego miasta, ale sprytne podejście pozwoli nam zaistnieć w wynikach wyszukiwania również dla fraz z innymi miastami. Nie mamy jednak co liczyć na to, że przebijemy dobrze zoptymalizowane witryny miejscowych klinik.
Pomyślmy, jakie przykładowe frazy główne dobrać dla kliniki znajdującej się np. w Krakowie?
Poniżej przedstawiam przykłady fraz ogólnych z największą liczbą wyszukań:
- klinika medycyny estetycznej kraków
- medycyna estetyczna kraków
- chirurgia kraków
- dermatologia estetyczna kraków
- gabinet medycyny estetycznej kraków
- kraków medycyna estetyczna
- chirurgia estetyczna kraków
- klinika urody kraków
Oprócz fraz związanych z samym przedmiotem działalności nie możemy zapomnieć również o bardziej doprecyzowanych frazach związanych z oferowanymi przez naszą klinikę zabiegami.
Pozostając przy przykładzie krakowskiej kliniki, mogłyby to być następujące frazy:
- botoks kraków
- liposukcja kraków
- powiększanie piersi kraków
- implanty piersi kraków
- mikrodermabrazja kraków
- powiększanie ust kraków
- endermologia kraków
- oczyszczanie twarzy kraków
- operacja nosa kraków
- karboksyterapia kraków
- zamykanie naczynek kraków
- laser frakcyjny kraków
Audyt SEO i optymalizacja techniczna serwisu
To dwa niezbędne filary naszej strategii pozycjonowania. Przebiegają one podobnie jak w przypadku każdej innej strony www. Podczas optymalizacji technicznej strony kliniki medycyny estetycznej szczególnie warto zwrócić uwagę na oznaczenie autorów na blogu za pomocą schema.org. Pomoże nam to zbudować wiarygodność w oczach wyszukiwarki i odpowiedzieć na wymogi medical update’u.
Optymalizacja treści na stronie
Oprócz wybrania skutecznych fraz kluczowych kolejnym bardzo ważnym i wymagającym dogłębnego przemyślenia działaniem będzie dopasowanie fraz kluczowych do odpowiednich podstron lub wręcz nawet stworzenie podstron pod ważne frazy kluczowe.
Pamiętajmy o tym, że dany url ma szansę dobrze rankować tylko na kilka fraz kluczowych. Jeśli na jednej podstronie będziemy chcieli umieścić ich zbyt wiele, nie osiągniemy zamierzonego rezultatu.
I tak dobra struktura menu powinna obejmować najpierw grupy zabiegów: podzielone na przykład w zależności od części ciała lub grupy problemów, na które zabiegi odpowiadają. Konkretne zabiegi powinniśmy umieścić w menu jako kategorie drugiego rzędu.
Tym sposobem będziemy mieli możliwość dokładnego dopasowania słów kluczowych do odpowiednich podstron w optymalnej ilości.
Ważną kwestią jest również przygotowanie podstron dla konkretnych lekarzy w kontekście pozycjonowania fraz typu chirurg plastyczny kraków, najlepszy dermatolog kraków, lekarz medycyny estetycznej kraków. Zadbajmy o to, aby podstrony lekarzy były uzupełnione informacjami o ich dokonaniach, dyplomach, certyfikatach, doświadczeniu i latach praktyki.
Musimy mieć na uwadze przygotowanie unikalnej, ciekawej i użytecznej treści na wszystkie podstrony, odpowiednio nasyconej frazami kluczowymi.
Blog na stronie kliniki medycyny estetycznej
Strony www klinik medycyny estetycznych to witryny, na których z reguły nie przybywa zbyt wiele treści. Pojawiają się wprawdzie nowe zabiegi i usługi – natomiast z reguły w niezbyt dużych ilościach. Google docenia strony www, które się rozwijają, na których pojawiają się nowe użyteczne informacje. Doskonałym pomysłem na dostarczenie robotom Google unikalnej, ciekawej i użytecznej treści jest prowadzenie bloga firmowego.
Ważne, aby blog znajdował się w obrębie domeny, wtedy przyniesie największe korzyści pod kątem pozycjonowania. Tematy powinniśmy dobierać opierając się na narzędziach typu Senuto czy Semstorm, które dostarczą nam informacji na temat tego, jakie zapytania wpisują w wyszukiwarkę użytkownicy. Warto do tych zapytań dopasować tytuły i treści artykułów. Mogą one brzmieć następująco: Jak wybrać dobrą klinikę medycyny estetycznej?, 5 top zabiegów medycyny estetycznej na zmarszczki, Jak przeciwdziałać starzeniu się skóry? Pamiętajmy również o dopasowaniu fraz kluczowych do artykułów i ich optymalizacji.
Bardzo istotnym elementem jest oczywiście pisanie fachowych i rozbudowanych artykułów, które pozwolą nam zbudować wizerunek eksperta. Najlepiej, gdyby artykuły były pisane przez lekarzy i podpisane ich nazwiskiem.
Ciekawym pomysłem na wpisy blogowe może też być dział: “Lekarz odpowiada”, który będzie przedstawiał pytania, z jakimi najczęściej zwracają się pacjenci wraz z odpowiedzią lekarza.
Dlaczego artykuły pisane przez lekarzy i nakreślenie ich sylwetek jako ekspertów jest tak ważne? Przekonacie się w kolejnym akapicie.
Medical update i EAT
Mianem medical update została nazwana aktualizacja algorytmu Google, która miała miejsce w sierpniu 2018 roku. Nazwa wzięła się z faktu, że największe przetasowania w widoczności zaobserwowano na stronach o tematyce medycznej.
Skrót EAT pochodzi od słów expertise, authoritativeness i trustworthiness. Według zasady EAT lepiej rankować będa strony z treściami napisanymi przez ekspertów w danej dziedzinie, ich autorzy powinni posiadać autorytet, a sama witryna powinna być godna zaufania. I właśnie przez przemyślaną strategię blogową i bogate w wiedzę merytoryczną artykuły możemy wpasować się w postulat EAT.
EAT dotyczy stron z kategorii oznaczonej YMYL “your money or your life”, w skład której wchodzą strony z treściami dotyczącymi zdrowia i życia, pieniędzy i nauki. Wobec tych stron Google zdecydował się szczególnie weryfikować treści i premiować te pisane przez ekspertów. Jest to reakcja na zalew sieci przez treści pseudospecjalistów oraz blogi prowadzone przez nieznanych autorów, a także tzw. fake newsy. I to właśnie takie błędne czy fałszywe treści z dziedziny zdrowia, finansów i nauki mogą mieć potencjalnie największe negatywne skutki dla użytkownika wyszukiwarki.
Ciekawym pomysłem w kontekście EAT i branży medycznej będzie również odwoływanie się w przypisach do artykułu do zewnętrznych źródeł o wysokiej wiarygodności, np. do opracowań naukowych czy badań.
Podsumowanie
Oprócz powyższych wskazówek nie możemy zapomnieć również o pozyskiwaniu wartościowych linków przychodzących do domeny. Tworząc wartościowy content oprócz budowania wizerunku eksperta mamy szansę na pozyskanie wartościowych odnośników do naszej witryny w sposób naturalny. Im ciekawszy i lepszy artykuł, tym więcej stron będzie chciało do niego linkować, a użytkownicy będą sobie go wzajemnie przesyłać.
Jeśli jesteście ciekawi, jakie efekty osiągnęliśmy dla jednego z naszych klientów z branży medycyny estetycznej, koniecznie sprawdźcie nasze case study.